Voor iedereen die op mijn volgende post aan het wachten was, hier is hij dan! Ik reflecteer vandaag over het belang van het thema 'oorlog' in het (basis)onderwijs. Waarom hebben kinderen dit nodig? Heeft het eigenlijk nog wel zin om dit te aan te leren? Is de thematiek niet te 'zwaar' voor kinderen uit het lager onderwijs? Op deze en andere vragen hoop ik jullie vandaag een antwoord te kunnen geven.
Om een onderbouwde mening te kunnen geven, heb ik mijn stageklas één duidelijke vraag gesteld. "Wat vinden jullie van de oorlog en de lessen hierover?" Ik kreeg heel vaak antwoorden als: "saai, stom, veel namen en getallen."
Het is al langer geweten dat een groot aandeel leerlingen minder geïnteresseerd zijn in de Wereldoorlogen en actuele oorlogen. Vaak is deze zwakke interesse voor de thematiek te wijten aan weinig motiverende onderwijsvormen. Als je een leerling niet kan motiveren voor een onderwerp en zijn 'interesseveld' niet kan verbreden, dan is zijn/haar leerwinst zeer gering. Met als gevolg dat de kennis over de Wereldoorlogen bij jongeren in een neerwaartse spiraal zit.
Maar wat is nu eigenlijk de oorzaak? Hoe komt het dat veel leerkrachten er niet in slagen dit onderwerp op een gevarieerde en leuke manier aan te bieden? Het valt op dat ze vaak één en dezelfde vorm gebruiken om dit onderwerp aan te bieden. Nochtans is er een zeer groot aanbod aan lesmateriaal en interessante werkvormen die je in de klas kan aanbieden. Het probleem zit vooral in het niet kennen of weten dat dit aanbod aanwezig is. Hieronder volgen al enkele voorbeelden uit een enorme lijst!
- introductie les over Anne Frank (met digibord)
- nuttige ideeënbundel
- betekenisvol lesgeven!
De laatste link vond ik zeer interessant en geeft een kort maar bondige oplossing. Om te voorkomen dat leerlingen snel hun aandacht verliezen voor het onderwerp, kan de juf of meester de les zodanig inrichten dat studenten hun ervaringen uit hun omgeving of voorkennis moeten koppelen aan de lesstof. Zo verloopt de identificatie met het onderwerp makkelijker en verwerven ze meer inzicht op de toepassing ervan.
Waarom is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan het thema 'oorlog'? Geschiedenis bestaat 1) om uit te leren, 2) om ons eigen heden op te kunnen reflecteren. Leerlingen moeten weten wat er gebeurd is, waarom dit gebeurd is en waarom dit nooit meer mag gebeuren. Ze moeten bewust worden gemaakt van de tragedie die oorlog met zich meebrengt. De gruwel die toen (en nog steeds) leefde moet als voorbeeld genomen worden, opdat dit niet meer gebeuren zal.
Ruben
Bronnen:
- http://edu.annefrank.org/introductielesannefrank/AFS%20handleiding%20introductieles%20anne%20frank.pdf Geraadpleegd op 18 februari 2014
- http://www.leraar24.nl/video/468/betekenisvol-lesgeven-over-woii Geraadpleegd op 18 februari 2014
- http://www.davidsfonds.be/activity/files/Ideenbundelleerkrachten-lageresolutie.pdf Geraadpleegd op 18 februari 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten